Türkçe Dersinde Bulmaca ile Kavram Öğretiminin Öğrenci Başarısına ve Derse Karşı Tutuma Etkisi
Abstract
Bu araştırmanın amacı ortaokullarda kullanılan Türkçe dersi öğrenci çalışma
kitaplarında bulmacaların yer alma sıklığını, bulmacaların ortaokul 5. sınıf öğrencilerinin
Türkçe dersinde kavram öğrenme düzeylerine ve derse karşı tutumlarına etkisini
incelemektir.
Bu çalışmada 2006-2007 eğitim-öğretim yılından itibaren ortaokullarda kullanılan
Türkçe dersi öğrenci çalışma kitaplarının içerdiği bulmaca etkinlikleri doküman analizi
yöntemiyle incelenmiştir. Araştırmacı tarafından ortaokul 5. sınıf Türkçe ders kitabındaki
Sağlık, Spor ve Oyun ile Dünya ve Çevre adlı 7 ve 8. temalara ait okuma metinlerindeki
kavramların öğretilmesine yönelik bulmaca etkinlikleri oluşturulmuştur.
Araştırmada kontrol gruplu ön-test, son-test modeli ile betimsel tarama modelinin bir
arada yürütüldüğü karma araştırma modeli kullanılmıştır. Çalışmada Sağlık, Spor ve Oyun
ile Dünya ve Çevre adlı 7 ve 8. temalara ait okuma metinleri ve 2006-2007 eğitim-öğretim
yılından itibaren okullarda kullanılan Türkçe ders kitapları örnekleme alınmıştır. Çalışmada
nicel veriler, araştırmacı tarafından hazırlanan Kavram Öğretimi Başarı Testi, Bulmacaya
Yönelik İlgi Anketi ve Türkçe Dersine Yönelik Tutum Ölçeği ile toplanmıştır. Kontrol
grubunda dersler, seçilen temalardaki metinler ve çalışma kitaplarındaki etkinliklerle sınırlı
tutularak işlenirken deney grubunda aynı temalardaki kavramların kavratılmasını
sağlamak için araştırmacı tarafından hazırlanan bulmaca etkinlikleri kullanılarak
işlenmiştir. Çalışma grubu Trabzon ilinde Yıldızlı Toki Ortaokulunun iki farklı 5. sınıf
şubesindeki toplam 53 (kontrol: 26; deney: 27) öğrenciden oluşmaktadır. Çalışmanın
yapıldığı şubelerin biri kontrol grubu öteki deney grubu olmak üzere rastgele belirlenmiştir.
Uygulama 9 hafta sürmüştür. Araştırmanın nitel verileri ise 2006-2007 eğitim-öğretim
yılından itibaren okullarda kullanılan Türkçe ders kitapları analiz edilerek elde edilmiştir.
Nicel veriler Sosyal Bilimler İstatistik Programı SPSS 22.00’de ve tek yönlü ANOVA
analiziyle, nitel veriler ise doküman analizi ile değerlendirilmiştir.
Verilerin analizi sonucunda 2006-2007 eğitim-öğretim yılından itibaren ortaokullarda
kullanılan Türkçe dersi öğrenci çalışma kitaplarında bulmacaların sıklıkla yer aldığı;
bulmaca etkinlikleriyle gerçekleştirilen kavram öğretiminin öğrencilerin akademik başarı ve
derse karşı tutumu üzerinde anlamlı bir farklılık yaratmadığı görülmüştür. Farklı değişkenlerin (cinsiyet, bulmaca çözmeyi sevme, bulmaca çözme sıklığı, hangi tür kaynaklardan bulmaca çözüldüğü, bulmaca çözme sebebi, bilinmeyen kelimeleri araştırma, bulmaca sözlüğü kullanma) deney grubu öğrencilerinin kavram öğretimi başarıları üzerinde etkili olup olmadığına ilişkin yapılan analizler sonucunda bu değişkenlerinin başarı üzerinde istatistiksel olarak anlamlı farklılık oluşturmadığı görülmüştür.
Collections
- Yüksek Lisans Tezleri [189]