Tanbur Eğitiminde Kullanılan Temel İcra Tekniklerinin ve Bu Tekniklere Yönelik Çalışma Prensiplerinin Belirlenmesi
Abstract
Bu çalışmada, tanbur eğitimindeki yazılı kaynak eksikliği sorunu düşünülerek, tanbur
eğitiminde kullanılan temel icra tekniklerinin neler olduğunun belirlenmesi, bu tekniklerin
çalışma prensiplerinin ortaya koyulması ile bu tekniklere yönelik yazılı ve görsel
açıklamaların geliştirilmesi amaçlanmıştır.
Nitel araştırma modelinin kullanıldığı bu çalışmada çalışma grubunu, Devlet Türk
Musikisi Konservatuvarları’nda (DTMK) görev yapan tanbur öğretim elemanları
oluşturmaktadır. Veriler, görüşme (mülakat) tekniği kullanılarak toplanmıştır.
Çalışmada, Devlet Türk Musikisi Konservatuvarları’nın tanbur dersi içerikleri
incelenerek, görüş alma formlarından alınan cevaplara göre, tanbur eğitiminde mutlak
surette çalışılması gereken eserler ve bu eserlerde kullanılan teknikler belirlenmiştir.
Eserlerden yola çıkılarak yapılan teknik analizler sonucunda, icrada kullanılan temel
tekniklerin, üzerinde çalışılan eserlerdeki detaylı konumu ortaya koyulmuştur. Bu
eserlerde hangi tekniklerin kullanılması gerektiği konusunda yapılan görüşmeler
sonucunda saptanan ve araştırmada sözü geçen temel icra teknikleri ile bu tekniklere
nasıl çalışılması gerektiği yazılı ve görsel olarak açıklanmıştır. Ortaya koyulan tekniklerin
yazılı ve görsel olarak açıklanmasının ardından, söz konusu tekniklerin çalışma prensipleri
belirtilmiştir.
Sonuç olarak öğretim elemanları, tanbur eğitiminde temel olarak 3 teknik
kullanılması konusunda birleşmişlerdir. Bunlar; çift (ikili) mızrap, perdeden perdeye
kaydırma (inletme) ve tril teknikleridir. Eserlerin teknik analizlerinde de, belirlenen bu
tekniklerin nerelerde ve nasıl kullanıldığı detaylı olarak belirtilmiştir. Literatürde bu
tekniklerin uygulanmasına yönelik ayrıntılı kaynak olmamasından dolayı, adı geçen
tekniklerin icra açısından geliştirilebilmesi amacıyla, öneriler bölümünde araştırmacı
tarafından geliştirilen alıştırmalara yer verilmiştir. Tekniklere yönelik tanım ve açıklamalar
ile seslendirme prensipleri ifade edilmiş, alıştırmalar ile de çalışma prensipleri
belirlenmiştir.
Collections
- Yüksek Lisans Tezleri [189]