Üstün Yetenekli Öğrenciler İçin Geliştirilen Farklılaştırılmış Bilimsel Araştırma Yöntemleri Programının Değerlendirilmesi
Abstract
Üzerinde uzun yıllardır araştırmalar yapılan üstün yetenekli bireylerin eğitiminin,
Türk tarihinde farklı örneklerine rastlanmaktadır. Yıllar içerisinde farklı yöntemler ile
verilmeye çalışılan eğitimin son halkası Bilim ve Sanat Merkezleridir. Bu merkezlerde
verilen eğitim, öğrencinin seçiminden itibaren başta daha genel, ilerleyen süreçte bir
alanda derinlemesine olacak şekilde farklı yaş gruplarına göre planlanmıştır. Kurum ile
ilgili yapılan farklı araştırmalar, çalıştay ve bakanlık raporları eğitim aşamalarında
kullanılacak programların eksikliğine vurgu yapmaktadır. Kurumun işletilmesinde
kullanılan yönergeye göre öğretmenin görevleri arasında yer alan program geliştirme
faaliyeti, araştırmacı öğretmen tarafından gerçekleştirilmiştir. Bu tez çalışmasında,
araştırmacı öğretmenin geliştirdiği ve uyguladığı programın farklı boyutlar ile
değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Programın nitelik değerlendirmesi, performans
değerlendirmesi, sosyal geçerlik değerlendirmesi, etkinlik değerlendirmesi olmak üzere
dört ana ve onları oluşturan alt boyutlarda, öğretmen, öğrenci, veli, idareci ve süreçten
toplanan nitel ve nicel veriler ışığında yapılmıştır.
Araştırmada programın uygulandığı BİLSEM’den toplanan veriler bir eğitim öğretim
yılı içerisinde uygulama öncesi ve sonrasını kapsayan ikişer haftalık süreç ile 26 haftalık
uygulamalardan elde edilmiştir. Veriler, akademisyenler, diğer kurumlarda ve
BİLSEM’lerde çalışan öğretmen ve idarecilerden uygulamalardan sonraki eğitim öğretim
yılının başlangıcında yürütülen mülakatlar ile toplanmıştır. Toplanan ön ve son test
verileri, ön ve son mülakat verileri, akademisyen, öğretmen, veli, idareci mülakat verileri,
öğretmen günlüğü, öğrenci değerlendirme formları, etkinlik kitapları, öğrenci çalışmaları
uygulama kayıtları, ortaya konan dört ana soruya yanıt vermek için içerik analizi, betimsel
analiz ve parametrik olmayan istatistik yöntemleri kullanılarak analiz edilmiştir.
Verilerin analizi sonunda akademisyen, öğretmen, öğrenci ve veli görüşlerine göre,
değerlendirilen programın dayandığı felsefeye uygun bir yapı sergilediği sonucuna
ulaşılmıştır. Benzer şekilde akademisyen, öğretmen, idareci, velilerden toplanan veriler
ışığında üstün yetenekliler için hazırlanacak programlarda bulunması gereken kıstaslara
uygun bir yapıya sahip olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Programın niteliği ile ilgili son alt
başlık olan programın sahip olması gereken özelliklere uyumunun sınanmasında da
olumlu bir sonuç alınmıştır.
Programın performans değerlendirmesi için bilimin doğası, bilimsel süreç becerileri,
mantıksal düşünme testleri kullanılmış ve elde edilen veriler parametrik olmayan
istatistiksel analiz yöntemleri ile analiz edilmiştir. Bu test sonuçlarına göre öğrencilerin
gelişimleri üzerinde olumlu bir etkisi olduğu istatistiksel olarak ortaya konmuştur. Aynı
başlık altında ön ve son mülakatlardan elde edilen veriler de benzer şekilde öğrencilerdeki
olumlu ilerlemeyi göstermiştir. Mülakat verileri ile bilimsel süreç becerileri testlerinden elde
edilen ön test verileri arasında bir farklılık ortaya çıktığı gözlemlenmiştir. Mülakat verilerine
göre, öğrenciler kontrollü deney, hipotez, bağımlı bağımsız değişken gibi kavramları
bilmemelerine karşın BSB testlerinde bu kavramları içeren sorulara yüksek bir oranda
doğru yanıtlar verebilmişlerdir.
Öğrenci ve veliler ile yürütülen sosyal geçerlik konusundaki mülakatlardan olumlu
sonuçlar alınmıştır. Öğrenciler uygulamalara katılmış olmanın kendilerinde olumlu
değişiklikler meydana getirdiğini ve edindikleri becerileri yaşamlarına aktardıklarını ve
aktarabileceklerini ifade etmişlerdir. Öğrenciler bilimsel araştırma yöntemleri dersine
katılmış olmaktan mutlu olduklarını ifade etmişlerdir. Benzer şekilde veliler de
çocuklarındaki ilerlemeden ve başlangıçta sahip olmadıkları farklı becerileri
edinmelerinden duydukları memnuniyeti dile getirmişlerdir. Dersin öğrencilere faydalı
olduğunu ve edindikleri becerilerin yaşamlarında kendilerine yararlı olacağını ifade
etmişlerdir. Uygulanan etkinliklerin değerlendirmesi boyutunda bilgi veren öğretmen, veli
ve öğrenciler etkinliklerin BİLSEM’de uygulamak için uygun ve ulaşılmak istenen becerileri
kazandıracak nitelikte olduğunu ifade etmişlerdir.
Uygulanan programın tasarımında kullanılan çoklu görevler içeren etkinliklerin
öğrencilerin aktif katılımına ve grupla çalışmasında etkili olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Ayrıca ulusal metinlerde üstünde özellikle durulan ve fikir birliği ile ifade edilen üstün
zekâlı ve yetenekli öğrencilerin araştırmacı olarak yetiştirilmesi hedefine ulaşılabildiği ve
devletin orta ve uzun dönemli hedeflerine uygun çıktılar sunulduğu görülmüştür.
Collections
- Doktora Tezleri [28]