Biyoloji Öğretmenlerinin Eleştirel Düşünme Düzeyleri: Trabzon Örneği
Abstract
Bu çalışmanın amacı, biyoloji öğretmenlerinin eleştirel düşünme düzeylerini çeşitli
değişkenler açısından incelemektir. Araştırmanın örneklemini 2016-2017 eğitim ve
öğretim yılı bahar döneminde, Trabzon il merkezinde bulunan rastgele seçilmiş 18 devlet
lisesinde görev yapan biyoloji öğretmenleri oluşturmaktadır. Araştırmada “Kişisel Bilgi
Formu”, “Kritik Düşünme Düzeyi Ölçeği” olan “Kalifornia Eleştirel Düşünme Eğilim Ölçeği
(CCDTI)” anketi kullanılmıştır. Bu çalışma kapsamında eleştirel düşünme düzeyi anketine
katılan 30 biyoloji öğretmenine ulaşılmıştır.
Araştırma sonucunda elde edilen “Kritik Düşünme Düzeyi Ölçeği (CCDTI)” anket
verileri SPSS 21 istatistik paket programı ile analiz edilmiştir. Öğretmenlerin eleştirel
düşünme düzeylerinin cinsiyet, mezun olunan fakülte ve eğitim durumlarına göre
farklılaşıp farklılaşmadığını tespit etmek için “bağımsız örneklem t testi”nden, mesleki
kıdeme göre farklılaşıp farklılaşmadığını belirlemek için “tek yönlü anova testi”n den
yararlanılmıştır. CCTDI’nın alt boyutları ile ilişkisini belirlemek amacıyla “Pearson
Korelasyon Analizi”nden yararlanılmıştır. Fark ve ilişkilerin anlamlılık düzeyi olarak ise
p<,05 düzeyi yeterli görülmüştür. Araştırma bulguları incelendiğinde; biyoloji
öğretmenlerinin eleştirel düşünme düzeylerinin “düşük düzey” de olduğu belirlenmiştir.
Ayrıca cinsiyet ve mesleki kıdeme göre eleştirel düşünme düzeyleri anlamlı bir farklılık
göstermemiştir. Öğretmenlerin öğrenim durumlarına göre, CCTDI ölçeği kapsamında
bulunan doğruyu arama ve analitiklilik tutumu, lisansüstü mezunlarının lehine anlamlı bir
fark gösterirken, diğer alt kategorilerde böyle bir anlamlı farka rastlanmamıştır.
Öğretmenlerin mezun olunan fakülteye göre CCTDI ölçeği kapsamında bulunan meraklılık
ve analitiklilik tutumu, eğitim fakültesi mezunları lehine anlamlı bir fark gösterirken, diğer
alt kategorilerde böyle bir anlamlı farka rastlanmamıştır. Lisansüstü düzeyde alınan
derslerin ve yürütülen çalışmaların, bireylerin eleştirel düşünme düzeylerinin gelişimine
katkıda bulunduğu sonucuna varılabilir. Yapılan bu araştırmaya yurtdışında bulunan
liselerde çalışmakta olan biyoloji öğretmenleri de dahil edilerek geniş kapsamlı çalışmalar
yapılması ilgili alana katkı sağlayacaktır.
Collections
- Yüksek Lisans Tezleri [189]